Człowiek w Centrum. Nauka poprzez zaangażowanie

Data dodania
Kategorie

Wpisując się w nowoczesne trendy w nauczaniu języków obcych, Centrum Języków Obcych Politechniki Łódzkiej zorganizowało dwudniowe warsztaty pod hasłem „Student w projekcie. Nauka języka poprzez aktywne zaangażowanie”.

Image

Podczas spotkania dzieliłam się z uczestnikami dobrymi praktykami w pracy projektowej, opartymi na doświadczeniu zdobywanym w ramach takich inicjatyw jak European Project Semester, Team Projects oraz Interdisciplinary Project realizowanych na Politechnice Łódzkiej, a także w projektach typu Capstone prowadzonych poza uczelnią.
W mojej praktyce dydaktycznej metoda projektowa okazała się skutecznym narzędziem wspierającym autonomię studentów i studentek, umożliwiając im zdobywanie umiejętności językowych poprzez uczestnictwo, działanie i realne doświadczenie. Metoda ta pozwala także na intensyfikację komunikacji w języku docelowym oraz realizację treści w sposób bardziej zorientowany na potrzeby uczących się.
Program warsztatów obejmował m.in.:
– zapoznanie się z metodą projektową i podejściem Design Thinking,
– przejście przez proces realizacji projektu w sytuacji symulowanej i realnej,
– wspólne wypracowanie pomysłów na zastosowanie tej metody w nauczaniu języków obcych.
Pierwsza część warsztatu koncentrowała się na stworzeniu środowiska współpracy w CJO PŁ, które lepiej integrowałoby wszystkich kluczowych interesariuszy. Po wprowadzeniu do koncepcji design thinking w ujęciu humanocentrycznym, zorientowanym na użytkownika, uczestnicy przystąpili do realizacji projektu we współpracy z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych.
Aby lepiej zrozumieć sytuację BON oraz potrzeby osób korzystających z jego wsparcia, przeprowadzono wywiady z pracownikami Biura oraz studentami. Efekty tej pracy zaprezentowano w formie sesji plakatowej.
Rekomendacje obejmowały m.in.:
– stworzenie strefy wyciszenia (safe space) w CJO PŁ,
– propozycję wolontariatu w BON w ramach przedmiotów takich jak Civic Knowledge (IFE),
– wprowadzenie nowego przedmiotu lub modułu z zakresu komunikacji empatycznej,
– zwiększenie widoczności działań BON poprzez niestandardowe formy promocji, np. pozytywne pikiety zwracające uwagę na istotne zagadnienia społeczne.
Efektem metodycznym warsztatu jest wprowadzenie elementów pracy projektowej do dydaktyki języków obcych, co – jak pokazuje doświadczenie – sprzyja większemu zaangażowaniu studentów i studentek w proces nauki oraz podnosi jakość kształcenia.

Grażyna Budzińska
Centrum Języków Obcych

fot. Marcin Schmidt

Strona dziala - zabbix