Poznaj swojego koordynatora

Image
portret koordynatora

Kto to jest koordynator dostępności? Kto to jest koordynator ds. studentów ze szczególnymi potrzebami? Jakie są różnice między tymi dwiema rolami?

Koordynator studencki utrzymuje kontakt ze studentami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wspiera ich. Koordynator dostępności monitoruje dostępność jednostki w zakresie obszaru architektonicznego, cyfrowego i informacyjno-komunikacyjnego oraz wspiera osoby ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez jednostkę.

Od jak dawna jest Pani koordynatorem studenckim oraz koordynatorem dostępności? Jak to się stało, że to właśnie Pani pełni te dwie, tak wymagające, role?

Funkcję koordynatora studenckiego pełnię od 3 lat. Zaczęłam w trudnym czasie pandemii i nauczania zdalnego. Pani Dyrektor Centrum Językowego mgr Krystyna Breszka-Jędrzejewska powierzyła mi tę rolę kierując się zapewne swoimi doświadczeniami z naszej współpracy. Rok później okazało się, że BON planuje powołanie w każdej jednostce koordynatora dostępności. Podjęłam się tego zadania znając już tematykę dostępności Centrum Językowego.

Na czym polegają Pani zadania?

Przede wszystkim staram się wspierać studentów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi podczas zajęć językowych. Dzięki wsparciu ze strony BO mamy możliwość organizowania indywidualnych zajęć językowych. Czasami takie zajęcia planujemy jeszcze przed rozpoczęciem semestru. Zdarza się jednak, że już w trakcie trwania semestru zgłasza się do mnie lektor sygnalizując zaobserwowane problemy. Szukamy wtedy możliwości ich rozwiązania we współpracy z samym studentem, studentką i BONem. Mamy też możliwość dostosowania warunków zaliczenia przedmiotu czy też zdawania egzaminu. Do każdej sytuacji podchodzę indywidualnie, zawsze też kontaktując się z Panią Dyrektor CJ i BONem.

Czy spotkała Pani na swojej drodze jakieś szczególne wyzwania?

Myślę, że ciągle je spotykam:-) Gdy zostałam koordynatorką studencką, zastanawiałam się co mogę zrobić. Był to czas nauczania zdalnego, brakowało mi kontaktu ze studentami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zdawałam sobie też sprawę z tego, że okres nauczania zdalnego stawia ich wobec nowych wyzwań edukacyjnych. Moje działania poprowadziłam wtedy w dwóch kierunkach. Po pierwsze, dzięki wsparciu ze strony BONu udało mi się zorganizować bezpłatne zajęcia z języka hiszpańskiego dla studentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odbywały się one oczywiście w formie zdalnej, nie było innej możliwości. Drugi zakres moich działań nakierowałam na poznanie potrzeb edukacyjnych studentów ze szczególnymi potrzebami (SPE) i ich doświadczeń z okresu nauczania zdalnego. Przeprowadziłam w tym celu badania, których wyniki przedstawiłam rok temu na Konferencji Lektor High-Tech organizowanej przez Centrum Językowe. Po moim wystąpieniu wywiązała się ciekawa dyskusja między lektorami prowadzącymi zajęcia online ze studentami ze SPE.

Czy bycie Koordynatorem studenckim / dostępności jest satysfakcjonujące? Co udało się Pani zrobić?

Tak, zdecydowanie. To zajęcie otwiera oczy na nieznane dotąd problemy, ale i możliwości. Jako przykład podać mogę zorganizowanie dwóch szkoleń w czerwcu tego roku w Centrum Językowym. Pierwsze z nich poprowadziła dr Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz, kierownik BON PŁ. Dotyczyło pracy ze studentami z zaburzeniami psychicznymi. Uczestnicy wskazywali jak cenne i potrzebne było to spotkanie. Drugie szkolenie prowadziła mgr Beata Gulati z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, która jest anglistką i specjalistką w zakresie nauczania studentów niedosłyszących. Kiedy myślę o tym na ile jest to zajęcie satysfakcjonujące przychodzi mi też na myśl moje spotkanie z Panią Inspektor Eaquals podczas wizyty akredytacyjnej w grudniu 2021. Rozmawiałyśmy o wizji CJ w kontekście studentów ze SPE, już podjętych działaniach i planach. Pani Inspektor była pozytywnie zaskoczona tym, jak silny nacisk kładziemy na indywidualizację procesu nauczania i jak dużo już zrobiliśmy. Ta rozmowa była dla mnie bardzo budująca i inspirująca.

Czy Koordynatorzy się nawzajem wspierają?

Tak, oczywiście. Słysząc to pytanie od razu myślę na przykład o ostatnim spotkaniu świątecznym w BON. Miałam okazję wtedy podzielić się doświadczeniami z innymi koordynatorami.

Jakie ma Pani jeszcze plany jako Koordynator?

W Centrum Językowym udało nam się wydzielić przestrzeń w bibliotece na zajęcia indywidualne ze studentami ze SPE. Mamy też kontrastowe tabliczki na drzwiach sekretariatu, biblioteki i toaletach. Chciałabym, żeby takich zmian było więcej. Marzę o przygotowaniu odrębnej, dobrze wyposażonej sali do prowadzenia zajęć dla grup, w których są studenci ze SPE. 

W maju 2022 roku w CJ w ramach wizyty studyjnej gościliśmy lektorów z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Mówię o tym, gdyż chciałabym rozwijać współpracę z innymi ośrodkami językowymi w zakresie wymiany doświadczeń dotyczących pracy ze studentami ze SPE.

Czy coś się zmieniło dla Pani osobiście (w życiu, w postrzeganiu siebie i świata), odkąd zaangażowała się Pani w kwestie dostępności i pracę ze studentami z niepełnosprawnością?

Myślę, że sama wiele się nauczyłam o tym jak pracować z osobami z SPE. Poznałam też wiele niezwykłych osób. Najlepszym podsumowaniem będą słowa, które kiedyś usłyszałam w BONie: Jeśli będziesz mieć kiedyś kiepski dzień, to zawsze możesz do nas przyjść

Rozmawiała Małgorzata Świt

Strona dziala - zabbix